Onze directe concurrent om de titel in klasse 2C, de club met de lange sponsornaam uit Schagen, stond na vijf rondes een punt boven ons, maar zou in ronde 6 vrij zijn. Na een overwinning in ronde 6 zouden wij aan kop van de competitie staan. We spelen dit jaar een merkwaardige competitie met negen clubs, waardoor er steeds een team niet speelt. Het gevolg is dat de ranglijst niet klopt. Twee teams kunnen bijvoorbeeld hetzelfde aantal matchpunten hebben, maar als één van de twee een wedstrijd meer heeft gespeeld, betekent dat weinig. Het leidt tot een rommelige en scheve competitie. Van die negen teams degraderen er dit jaar ook nog eens drie of vier. Normaalgesproken zijn er met tien teams acht teams veilig, maar nu met negen maar vijf! Lees verder BSG koploper!
Tag archieven: 2023-2024
BSG 2 gaat op trainingskamp
Direct na de ruime 5½-2½-nederlaag tegen Almere 2, wist ik wat wij nodig hebben. Toegegeven, het inzicht komt te laat. Maar beter laat dan nooit, niet waar? BSG 2 gaat op trainingskamp. Een rustige plek waar wij niet worden afgeleid (eis nummer 1) en met een gunstig klimaat zodat geen van ons last kan krijgen van griepjes en koudjes (eis nummer 2), want de leeftijd begint een rol te spelen. En dan trainers erbij die hun sporen hebben verdiend, want het is duidelijk dat alleen een flinke schaakclinic het tweede weer aan de praat kan krijgen. Gelukkig heeft BSG de technische staf hiervoor in huis met Timon die maandag de senioren traint en Ewoud die vrijdag de jeugd traint. Na zorgvuldig selecteren heb ik een paar locaties gevonden die aan beide eisen voldoen: Thailand, Bali of Curaçao. Het bestuur zal de noodzaak van deze investering zonder enige twijfel direct herkennen en honoreren. Lees verder BSG 2 gaat op trainingskamp
Moira Domtoren 1 en BSG 1 houden elkaar in evenwicht
Door Peter Bommel
Op een druilerige vrijdagavond speelden we uit tegen Moira Domtoren in Utrecht. We waren keurig om 19.30 aanwezig, maar de wedstrijd startte uiteindelijk pas om 20.15 uur nadat alle jeugd vertrokken was. Vrijdagavond bleek namelijk de jeugdavond te zijn van Moira Domtoren en die is van wereldfaam, zoals we deze week in de Volkskrant konden lezen. Niemand minder dan Hans Niemann blijkt hier namelijk als jeugdschaker te zijn opgeleid in de tijd dat zijn ouders als expats in Houten woonden. In het bewuste Volkskrant artikel lees ik overigens het volgende commentaar van een van zijn docenten: ‘Grappig was dat hij al dacht dat hij het kon. Hij ging met de koning het hele bord over, verplaatste de dame alleen schuin en rokeerde met paarden.’ Omdat we een tijd moesten wachten op het einde van de jeugdavond konden we eens kijken of dit nog steeds zo gaat bij de jeugd van Moira. Echter uit eigen waarneming kunnen wij bevestigen dat er heel netjes, goed en eerlijk geschaakt wordt bij deze club ! En bovendien heeft deze club inmiddels nog 2 andere grootmeesters afgeleverd (Den Hertog en Schoppen). Hoe dan ook, we konden deze avond een sterke tegenstander verwachten.
Mark stond goed maar voordat de strijd echt kon losbarsten werd remise overeengekomen (1/2-1/2). Herman was zeer sportief op de fiets gekomen uit Hilversum. Kennelijk was hij daardoor extra fris en kwam prima uit de opening. Zijn tegenstander hielp nog een handje door pardoes een stuk weg te geven (1,5-0,5). Inmiddels stonden Rik en Rob er minder goed voor. Rik kwam steeds meer onder druk te staan en verloor helaas (1,5-1,5). Ook Rob had het lastig. Zijn tegenstander speelde precies en Rob verloor op een gegeven moment een pion en vervolgens de partij (1,5-2,5). Theo speelde met wit een scherpe opzet en leek na een snelle dameruil prima te staan. Volgens Theo was dit uiteindelijk meer schijn dan werkelijkheid. Zwart verdedigde heel goed en pakte het punt (1,5-3,5). Ruben kwam na een langzame opening in een eindspel van torens met een loper tegen paard. Ruben had een pion meer maar wit had een gevaarlijke pion op de 7e rij. Uiteindelijk wist Ruben nog net remise te houden. (2-4). Peter had een asymmetrische stelling met tegengestelde rokades. Hij kwam steeds beter te staan en kreeg een sterke aanval die uiteindelijk voldoende materiaal opleverde om het eindspel te winnen (3-4). Henk kreeg na 1.e4 e5 de zet 2. d3 voorgeschoteld. Daarmee kon hij zich voorbereiden op een lange avond en dat werd het ook. Henk manoeuvreerde zijn tegenstander steeds verder in de problemen en kreeg uiteindelijk een sterke aanval die de winst opleverde (4-4). Al met al was het een enerverende avond die eindigde in een gelijkspel.

BSG 2 is de weg kwijt
Zaterdag 16 december speelde BSG 2 thuis tegen Zuid-Oost United uit Amsterdam. Een thuiswedstrijd, dus we hadden geen zorgen over de route; of over treinen die al of niet rijden; of over parkeerplaatsen die al of niet betaald zijn. En het Denksportcentrum is een locatie die we met de ogen dicht kunnen vinden. Toch was BSG 2 de weg kwijt. Althans 6 van de onzen, inclusief uw verslaggever, vonden op het schaakbord niet de route naar de overwinning. Het resultaat was een krappe, maar verdiende 4½-3½-nederlaag. Lees verder BSG 2 is de weg kwijt